۸۱۷ غیرت چیست؟

یکی از پیچیده ترین خصوصیات اخلاقی ما ایرانی ها غیرتمندی ما است. به نظر می رسد هنوز کار جامع و مانعی در باب تعریف غیرت و محدوده عمل آن در فرهنگ کهن پارسی انجام نشده است. به همین جهت تصمیم گرفتم کمی خوانندگان محترم را در این باب روشن نمایم تا ضمن کسب ثواب اخروی نام نیکی نیز از خود در فضای سایبر باقی گذارم.

غیرت چیست؟ مثل خیلی از مفاهیم دیگر در فرهنگ پربار پارسی غیرت از تعریفی دینامیک بر خوردار است. پس این موضوع به عهده خود شماست که حدود و ثغور مطلب را تعیین کنید. من باب سهولت بحث برخی از مصادیق تصمیم گیری را خدمتتان ارایه میکنم. به عنون یک اصل کلی باید فقط به خاطر منافع شخصی غیرت به جوش بیاید (بی مایه فتیر است.) هرچی که حوصلش را نداشتید یا خوش نداشتید هم شامل این موضوع میشود.

 اصل مهم در موضوع غیرت سرعت عمل است مفاهیم التقاطی مثل گفتمان, تعقل, تساهل و مدارا در این بین جایی ندارند. توجه کنید که فقط وقتی غیرتی شوید که مطمن باشید زورتان به طرف مقابل میرسد اگر احساس خطر کردید کمی صبر کنید تا طرف رویش را از شما برگرداند. بعد خواهر و مادرش را با هم پیوند دهید.

همشیه غیرت خود را به سمتی هدایت کنید که احتمال موفقیت بیشتر است مثلا آبجی کوچیکه یا آدمهای خجالتی و کم رو و با حیا.

حتما لزومی ندارد تناسبی بین موضوع مورد اختلاف و پاسخ شما به آن باشد. همیشه بهترین پاسخ انجام گام آخر در اولین قدم است یکی از راه های پسندیده تبلور غیرت حرکت با چاقو به طول حداقل 20 سانت به سمت شکم طرف مقابل است.

و به عنوان نکته آخر فراموش نکنید که دو نظام ارزشی در دنیا وجود دارد یکی برای شما و یکی برای دیگران. دلیلی ندارد کاری که شما مجاز به انجامش هستید دیگران هم مجاز به امتحانش باشند. پس غیرت شما کجا رفته؟؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد